Utskick
Marknadsföring
Timing är kanske inte allt när det kommer till mailutskick och marknadsföring, men det är utan tvekan en mycket viktig ingrediens. Utan timing riskerar väldesignade och noggrant överlagda utskick att falla platt, eftersom de helt enkelt når mottagaren vid fel tidpunkt. Timing kan dock vara krångligt, och vad som är en bra timing varierar mellan olika individer. I denna text har vi samlat några tips kring timing, för att ni ska kunna optimera era utskick och kampanjers träffsäkerhet.
När man pratar om timing handlar det både och veckodag och exakt tidpunkt för utskicket. Dessutom kan årstider spela in då man vill timea särskilda erbjudanden. För att få en grundläggande uppfattning om timingens betydelse behöver man ha koll på de mest välkända principerna kring email-marknadsföring och timing. Bra timing säkerställer främst två saker:
Det är ett välkänt fenomen att måndagar är dåliga dagar för utskick. Detta eftersom måndagar ofta är stressiga och det är mycket att göra i början av veckan. Vissa, exempelvis de som jobbar helg, väljer ibland att skicka mail under lördagar och söndagar. När folk sedan kommer till jobbet på måndagen har de en hel hög i mailkorgen. Då vill man snabbt rensa för att få fram det viktigaste, och även intressanta utskick riskerar att åka ner i papperskorgen.
Enligt samma princip är helgen en dålig dag för utskick. De flesta är lediga på helgen och använder den till andra aktiviteter än att kolla sin mail. Den som ändå håller koll på inkorgen kan i värsta fall uppleva det som irriterande att få mail under en ledig dag.
Företag som opererar globalt behöver vara särskilt uppmärksamma på timing eftersom det kan vara så att deras kunder befinner sig i olika tidszoner. Genom att ha olika utskickstidpunkter för olika tidszoner säkerställer man att mailen når ut till alla kunder, oavsett var de bor.
Det säger kanske sig självt, men det är självklart bättre att skicka mail under dagen, då folk är vakna. Om man sitter och arbetar med ett utskick till sent på kvällen kan man i stället välja att sätta en timer för att säkerställa att mailet landar i inkorgen på morgonen dagen efter. Detta följer samma princip som att man inte bör maila under måndagar eller helger: Dessa mail riskerar helt enkelt att försvinna i mängden.
De dagar som visat sig vara mest framgångsrika för att användare ska öppna och interagera med innehåller i ett mail är tisdag, onsdag och torsdag. För nyhetsbrev är tisdag och torsdag klara favoriter, och den dag som sticker ut som den bästa rent statistiskt är torsdag, gärna under tidig förmiddag. Måndagar är ofta hektiska och på fredagar tar folk ofta helg och loggar ut från sin mail redan innan dagen är slut. Att satsa mot mitten av veckan är därför det bästa.
Det är självklart dålig timing att skicka ut nyhetsbrev och erbjudanden då folk har semester. Dessa kommer försvinna i mängden och i värsta fall inte ens vara aktuella när semestern är över. I stället bör man anpassa sina kampanjer till högtider och årstider på ett sätt som drar nytta av de tider då folk faktiskt jobbar. Genom att exempelvis skicka en julhälsning till sina kunder redan tidigt i december kan man hinna före sina konkurrenter och därmed dra nytta av högtiden.
Något som ofta glöms bort då man pratar om timing är att mottagarens enhet kan vara avgörande för hur ett utskick mottas. Till exempel är en person som använder mobiltelefonen för att läsa sina mail betydligt mer kvällsaktiv än datoranvändaren. För att kunna dra nytta av detta behöver man känna sina kunder väl. Om ens kundsegment är yngre personer som är uppkopplade sent via mobilen kan man kanske vinna på att frångå de grundläggande timing-reglerna och faktiskt skicka sina mailutskick på kvällen. God kundkännedom kan man säkerställa genom att skapa en segmentering för sin målgrupp.
Timing är ingen enkel sak, och även om det finns tumregler så finns ingen universell sanning om vad som är bra timing. Därför behöver man ta fram data kring sina kunder eller sin målgrupp och försöka bygga en timingstrategi baserad på denna. Ibland kan man enkelt se vad som borde fungera, men för att vara säker på att man har rätt gäller det att mäta öppningsfrekvens och CTR (Click Through Rate) på sina mailutskick.