Marknadsföring

Så skiljer sig internationell marknadsföring från den svenska

Daniel Nilsson

Så skiljer sig internationell marknadsföring från den svenska

I dagens globaliserade värld finns det oändliga möjligheter för företag som väljer att expandera. Men resan från lokal till internationell marknad kräver noggrann planering och förståelse för vilka utmaningar det kan innebära, särskilt inom digital marknadsföring. Från kulturella nyanser till juridiska hinder – här är en kort guide som utforskar några av de viktigaste skillnaderna mellan att bedriva företag i Sverige jämfört med internationellt.

Kulturella skillnader och marknadsanpassning

Givetvis varierar svårighetsgraden av marknadsanpassning beroende på var i världen man väljer att expandera. Håller man sig inom västvärlden har vi vissa grundläggande likheter inom våra kulturer. Men om ett svenskt företag väljer att expandera till exempelvis Asien eller Mellanöstern, kan de kulturella skillnaderna vara desto större. För att lyckas med en marknadsanpassning krävs bland annat:

  • Djupdykning i lokal kultur. Det görs förstås inte i en handvändning. Det krävs att man förstår landets seder, traditioner, värderingar och beteenden. Ofta behöver man studera lokal historia, religion, sociala normer och etikett.
  • Marknadsundersökning och kundinsikt. Det krävs även rena data, vilket fås genom genomförandet av marknadsundersökningar och kundinsiktsanalyser. Då kan man få reda på målgruppens beteenden, preferenser och behov.
  • Visuellt och språkligt innehåll. Bilder, färger, typsnitt och språklig tonalitet måste anpassas för att passa den lokala kulturens estetiska och språkliga preferenser.
  • Kulturella känsligheter. Det är viktigt att ha en förståelse kring kulturella känsligheter i ett land, särskilt om det är mycket annorlunda vårt eget. Var medveten om tabun, traditioner och känsliga ämnen.

Språk och översättning

För att lyckas med sin expandering behöver företag lägga stor vikt vid språket. Texter får inte kännas tillgjorda eller översatta. Därför är det viktigt att välja en översättningsbyrå med kompetens inom språket och produkten. Det är viktigt för att översättarna ska kunna säkerställa en korrekt översättning av marknadsföringsmaterialet. Anpassning av den språkliga tonen är också viktigt, den varierar beroende på målgruppen. Det kan bland annat inkludera lokal slang, ordval och uttryckssätt.

Lokal lagstiftning och regler

En av de svårare men desto viktigare delarna inom global expansion är att följa den lokala lagstiftningen. Det är viktigt att man har förståelse för den för att undvika juridiska problem samt för att upprätthålla en positiv affärsrelation med sin nya marknad. Något de allra flesta företag behöver när de ska expandera i utlandet är:

  • Juridisk rådgivning. Även om man som företag kan försöka sig på att genomföra en noggrann forskning kring den lokala lagstiftningen är det ofta invecklat. Lättare är det att anlita juridisk rådgivning. En kontaktperson som man kan ställa alla sina frågor till.

Ett juridiskt ombud på den nya marknaden hjälper till som vägledning och kan se till att företagets marknadsföringsstrategier följer de tillämpade lagarna. Det kan till exempel handla om regler, normer och lagar kring reklam, censur, konsumenträttigheter och dataskydd.

Marknadsundersökning och kundinsikt

Att genomföra en noggrann marknadsundersökning är avgörande för företag som vill expandera internationellt. Så här går det till i korthet:

  1. Identifiera målgruppen. Det är viktigt att förstå den nya målgruppen, vilket bland annat kan inkludera demografi, beteendemönster, köpvanor, preferenser och behov.
  2. Samla in data. Det kan göras på olika sätt, bland annat genom enkäter, intervjuer, fokusgrupper samt analys av befintliga datakällor.
  3. Lokala experter. Ett värdefullt tips är att samarbeta med lokala företag inom marknadsundersökningar för att få insikter kring den lokala marknaden.

I övrigt utförs marknadsanalyser på samma sätt som i Sverige; man analyserar data noggrant för att identifiera trender och mönster samt lyssnar lyhört på synpunkter från potentiella kunder på den nya marknaden.

Valuta- och prisstrategi

För att företag ska kunna säkerställa sin lönsamhet på den nya marknaden är viktigt att ta hänsyn till valuta- och prisstrategi. Det gäller bland annat att förstå hur valutakurser kan påverka företagets intäkter och kostnader samt hur prissättningen kan påverkas. Det krävs även en valutahanteringsstrategi för att skydda vinster mot valutavolatilitet. Det kan till exempel inkludera användning av valutaderivat eller fakturering i lokal valuta.

Prissättningen är också viktig att fundera över eftersom det lokala marknadsförhållandet kan skilja sig mycket från det svenska i avseende av konkurrensnivåer och köpkraft. Till exempel kan det innebära att man fastställer priser baserat på den lokala konkurrensen, konsumentprisindex och priselasticitet.

Distribution och logistik

Ytterligare en viktig del av expansionen är distribution och logistik. Företag behöver ha en förståelse kring den lokala infrastrukturen samt tillgängliga resurser för bland annat leverans, lagring och transport. Att identifiera pålitliga logistikpartners samt leverantörer är också viktigt för att hela leveranskedjan ska fungera optimalt. Hos Tillväxtverket, en svensk myndighet inom Klimat- och näringslivsdepartementet, kan du hitta många informativa artiklar om internationell expansion.

Företag som väljer att expandera internationellt måste noggrant överväga utmaningar och kulturella skillnader som kan uppstå. Med rätt vägledning kan företag nå framgång och tillväxt på den internationella marknaden.

Daniel Nilsson

Daniel har startat och utvecklat flera framgångsrika företag och kommer från en entreprenörsfamilj. Hans morfar startade hälsobutik på 50-talet, mamma har startat en BodyShop, hundpensionat och drivit en camping.