Marknadsföring

Marknadsföringsstrategier för olika branscher

Daniel Nilsson

Marknadsföringsstrategier för olika branscher

I dagens moderna företagsvärld finns en mångfald av såväl branscher som företagsmodeller. Det innebär konkurrens vilket sätter höga krav på att marknadsföringsstrategier anpassas efter specifika behov och krav. I denna artikel kommer vi att utforska hur marknadsföringsstrategier skiljer sig åt mellan olika branscher och målgrupper, med fokus på faktorer såsom B2B- och B2C-marknader, produktspecifika utmaningar samt säsongsvariationer.

Målgruppsanalys: B2B vs B2C

En av de största skillnaderna mellan marknadsföringsstrategier beror på huruvida företaget riktar sig för B2B- (business to business) eller B2C (business to consumer)-marknaden. Så här kan det skilja sig:

  • Demografi. På B2B-marknaden är målgruppen andra företag och beslutsfattare, medan den i B2C är konsumenter. Det innebär att variabler som ålder, kön och geografisk plats inte spelar lika stor roll som för B2C-marknaden. Däremot blir variabler som företagsstorlek bransch och yrkesroll desto viktigare.
  • Köpprocess. På B2B-marknaden är köpprocessen mer omfattande och komplex och innefattar oftast fler beslutsfattare. B2C-marknaden har i regel en mer linjär köpprocess eftersom beslutsfattandet tas av en enskild konsument.
  • Relationer och förtroende. B2B-försäljning bygger mycket på långsiktiga relationer och ett starkt förtroende mellan olika företag, medan B2C-marknadsföring kan variera mer och vara fokuserad på kortsiktiga köpbeslut.

Produktorienterad marknadsföring

Beroende på vilken bransch företag är verksamma inom och vilka produkter de erbjuder, behöver även marknadsföringsstrategierna anpassas. Några saker att tänka på när det kommer till produktorienterad marknadsföring är att fokusera på funktion och innovation. Det är särskilt viktigt inom branscher som teknik och innovation. Det gäller att framhäva produkternas unika funktioner och tekniska egenskaper.

Något annat som är viktigt är varumärkespositionering. Eftersom produkter inom olika branscher kan ha olika position på marknaden påverkas även sättet på hur de bör marknadsföras. Produkter inom lyxsegment bör exempelvis lyftas fram med fokus på exklusivitet och premiumkvalitet, medan produkter inom budgetsegmetet snarare betonar prisvärdhet och tillgänglighet.

Kundbehovet och målgruppen styr också marknadsföringssättet. Produkter som exempelvis konsumentelektronik bör marknadsföras med fokus på användarvänlighet och prestanda och inte bli för tekniskt komplicerade. Direktmarknadsföring kan vara en effektiv strategi för företag inom olika branscher.

Säsongsvariation påverkar branscher

Företag kan dra stor nytta av de olika säsongerna och högtiderna under året, av flera anledningar. Men innan företag kan börja göra olika kampanjer måste de ha en förståelse för hur säsongerna påverkar deras specifika bransch. Det kan handla om allt från semesterperioder till klimatrelaterade förändringar samt årliga händelser som på något sätt påverkar efterfrågan på produkter och/eller tjänster. Det är viktigt för företag att vara flexibla och anpassningsbara eftersom säsonger kan påverka försäljningen och innebära både toppar och dalar.

Framtida trender och utveckling

Det finns många sätt för företag att hantera framtida trender, bland annat:

  • Följa och analysera. Det kan till exempel handla om konsumentbeteende, miljömässiga förändringar, politiska händelser eller ny teknik.
  • Trendanalysverktyg. Idag finns det flertalet användbara trendanalysverktyg som kan avslöja begynnande trender inom olika branscher. Några exempel på sådana verktyg är Exploding Topics, Trends Criticial, Brandwatch Consumer Intelligence och Talkwalker. Samtliga är AI-verktyg.
  • Omvärldsanalys. I korthet handlar det om att identifiera relevanta områden, samla in data som exempelvis marknadsrapporter, analysera data, exempelvis genom att bedöma konkurrenters styrkor och svagheter samt tolka och bedöma den insamlade informationen. Det är förstås mer invecklat än så, men i korthet handlar det för företag att hålla sig uppdaterade om sina marknadsförhållanden.

En källa som erbjuder värdefull insikt i aktuella trender och framtidsprognoser är Svenskt Näringsliv.

Framgång i sin bransch

Det går förstås att vara framgångsrik även i högt konkurrerande branscher. Titta exempelvis på Rolex och Swatch, bägge klockföretag men med väldigt olika produkter och målgrupper. Eller Porsche och Hyundai – två framgångsrika aktörer inom samma bransch. Det finns sätt att nå framgång trots konkurrens, genom olika marknadsföringsstrategier. En populär och grundläggande strategi är den så kallade High Perceived Value (högt upplevt värde). Till skillnad från det faktiska värdet pratar handlar det om det värde som konsumenten anser att varan eller tjänsten har.  

För att företag ska kunna nå ett högt upplevt värde, oavsett produktens eller tjänstens faktiska kostnad, kan de bland annat erbjuda produkter som uppfattas hålla hög kvalitet. Andra parametrar som kan öka det upplevda värdet är differentiering, alltså att skapa unika egenskaper och fördelar som skiljer företaget från sina konkurrenter. Varumärkesbyggande, kundupplevelse och prissättning är förstås lika viktiga delar.

I dagens konkurrenspräglade värld är det viktigt för företag oavsett bransch att anpassa sina marknadsföringsstrategier efter branschspecifika behov och krav. Genom att förstå skillnaderna mellan B2B- och B2C-marknader, hantera produktspecifika utmaningar och ta hänsyn till säsongsvariationer kan företag skapa relevanta och effektiva marknadsföringskampanjer.

Daniel Nilsson

Daniel har startat och utvecklat flera framgångsrika företag och kommer från en entreprenörsfamilj. Hans morfar startade hälsobutik på 50-talet, mamma har startat en BodyShop, hundpensionat och drivit en camping.