För många företag, oavsett storlek, blir nytänkande inom marknadsföring och stragier allt mer avgörande för att hänga med i tävlingen om konsumenters uppmärksamhet. Med en stadigt ökande konkurrens blir det avgörande för företag att kunna sticka ut från mängden. Samtidigt så har vårt samhälle blivit digitaliserat, där de allra flesta har tillgång till en smartphone, en dator eller en TV i hemmet – och således sker den mesta marknadskommunikation via dessa medier.
Ett alternativ som var mer vanligt förr var att marknadsföra sig via post, alltså fysisk post som kommer hem i brevlådan. Det är en metod som växer i popularitet igen – detta medium blir mer effektivt i takt med att kunder förlorar mottaglighet av kommunikation via en skärm. Dessutom erbjuder direktutskick via post en marknadssegmentering som gör att utskicken når rätt målgrupp på en gång. Det innebär att man kan skicka material direkt till personer som möter vissa kriterier från en databas – och de kommer därmed känna sig mer tilltalade av vad de får hem i brevlådan.
Direktutskick via post
Det som skiljer denna typ av marknadsföring från digitala medier är främst att kunden får något fysiskt direkt i handen. Några vanliga sätt att marknadsföra sitt företag via post är följande:
- Broschyrer om företag och tjänster
- Erbjudanden med kampanjkoder
- Produkter med företagets namn, som kläder eller annat. Det kan handla om handdukar, t-shirts, kepsar eller annat som kunden kan använda men som samtidigt visar upp företagets logga.
Do’s and don’ts när det gäller direktmarknadsföring via post
Som med all marknadsföring är det viktigt att planera kampanjen i förväg. Vad är budskapet? Vad ska mottagen göra med budskapet? Vad vill man uppnå med utskicket? Ställ dig själv dessa och flera frågor för att vara säker på att kampanjen följer en strategi.
Det finns vissa saker att tänka på och andra saker att undvika.
Några framgångskoncept är:
- Bestämd målgrupp: ha en tydlig bild över målgruppen för marknadsföringskampanjen. Annars kanske effekten inte ger samma utslag som man hade kunnat hoppats på
- Uppmana till handling: det finns såklart ett syfte med att skicka ut fysiska utskick, vilket kan vara att ge kunden kännedom om vilka ni är. Kom ihåg att direkt uppmana till ett köp eller annan handling. Välkomna exempelvis till att besöka butiken eller hemsidan.
- Ta hjälp av någon med utskicken. Genom att anlita en byrå som sköter utskick åt dig, får du direkt tillgång till adressregister och får dessutom hjälp med logistiken. De kan även hjälpa till att designa broschur eller flygblad. Ett företag som Optimal Kommunikation hjälper inte bara med att trycka, sätta på adressen och skicka ut dem. Optimal Kommunikation kan dessutom följa upp med telemarketing för att återkoppla med kunderna och analysera resultat från kampanjen.
Några saker att undvika är:
- En kampanj som ej går att mäta: Koll på målgrupp, syfte och planering av en marknadsföringskampanj är viktigt för att lyckas. Men något som lätt glöms bort är att inkludera något mätbärt i kampanjen. Kampanjkoder kan vara ett effektivt verktyg för just detta.
- Glömma att återkoppla: För att förstå vad som funkar och inte funkar för ditt företag är viktigt för att kunna förbättra sig i framtiden. Därför bör man efter varje kampanj återkoppla och undersöka vad som gick bra och mindre bra och vad som kan göras annorlunda.
- Att förbereda utskick på egen hand är som sagt inte alltid det bästa sättet att använda sina resurser – det är tid som i många fall kan användas på bättre sätt.
Daniel Nilsson
Daniel har startat och utvecklat flera framgångsrika företag och kommer från en entreprenörsfamilj. Hans morfar startade hälsobutik på 50-talet, mamma har startat en BodyShop, hundpensionat och drivit en camping.