Direktmarknadsföring
Sverige står med en ryggrad av hundratusentals småföretag. Lokala entreprenörer som driver butiker, restauranger, serviceföretag, etc. Att driva eget är hårt arbete. Det blir ofta långa dagar, man måste kunna göra precis allt själv och när en anställd är sjuk så är det man själv som löser problemet och hoppar in.
I denna artikel vill jag dela med mig om olika typer av marknadsföring för lokala företag så som annonser, rabattkort, digitala annonser, direktmarknadsföring och direktreklam samt deras olika fördelar och vad man bör tänka på.
Ett problem man som entreprenör alltid brottas med är hur man skall marknadsföra sig och hitta nya kunder.
Du har säkert testat gula sidorna, annonser i lokala tidningar, att vara med i olika rabattkort och ständigt kommer det nya säljare som vill övertyga dig om att just deras produkt eller lösning kommer ge dig hur många kunder som helst. Alla dessa satsningar du gjort har gett dåliga eller blandade resultat.
Du kanske också har testat digital marknadsföring: Annonser på Facebook, du har skapat Instagram-konto och försökt få följare. Det kanske funkade i början men nu blir det allt dyrare och du ser inte samma resultat längre.
Problemet som entreprenör är att du har begränsat med resurser för att verkligen satsa och lära dig vilken marknadsföring som ger resultat. Du saknar även tiden och energin att i detalj mäta och förstå precis hur allt fungerar. Du har svårt att hålla koll på alla förändringar och nyheter inom området.
Prissättningen för de flesta marknadsföringstjänster är att du betalar för intryck. D.v.s. antalet personer som ser ditt budskap. Om du exempelvis annonserar i en tidning betalar du för att alla som läser den tidningen och har potentialen att se din annons. Men hur många är egentligen dina potentiella kunder av de som läser tidningen?
Inom marknadsföring är det absolut viktigaste att förstå vem som är din målgrupp. Är det kvinnor mellan 35-50? Är det personer som blivit föräldrar eller kanske hundägare?
När du förstår vilken målgrupp som är bäst lämpad för ditt erbjudande behöver du leta upp rätt typ av kanal / marknadsföringstjänst för att få ut ditt budskap på mest effektiva sätt.
Om du driver ett apotek så är din målgrupp 18–105 med både män och kvinnor, där de som kommer in oftast är äldre. Då är en annons i tidningen en effektiv kanal.
Om du driver en butik som inriktar sig till de som har hund så är en annons i tidningen mindre effektiv eftersom en mindre del av de som läser tidningen har hund. Du kommer då betala för alla de personer som inte har hund att se din annons.
Den digitala marknadsföringen erbjuder stora möjligheter att fokusera in på speciella intressen såsom de som gillar hundar, specifika målgrupper och man kan ställa in att annonserna endast visas när en individ befinner sig inom ett specifikt område. Man kan enkelt se effekten av sin annons då rapporter visar hur många som sett annonsen och hur många som klickar.
Det som är svårt med digitala annonser är att du som entreprenör behöver vara duktig på att ta fram dessa målgrupper och skapa specifika sidor där en potentiell kund hamnar. När annonsen visats så behöver vi fånga in intresset från kund och skapa försäljning. Gör vi detta genom ett formulär? Skall vi få någon att signa upp för nyhetsbrev? Här behöver du som entreprenör ta fram en plan och sedan skapa det material som behövs. Kan du inte detta behöver du köpa in det från experter som hjälper dig.
Om man har en butik som inriktar sig till hundägare så skall man också förstå att digitala kanaler oftast inte kan skilja på de som faktiskt har en hund och de som bara gillar hundar. Även här går de digitala kanalerna bredare än den målgrupp man faktiskt vill nå.
En annan detalj att tänka på är att digital marknadsföring har blivit dyrare. När Facebook och Instagram var nytt så var det billigt att annonsera och många klickade och var engagerade i annonser. 2019-2020 går engagemanget ned och annonserna har blivit riktigt dyra.
Något som man som småföretagare också skall vara försiktig med är konsulter och företag som lovar fantastiska resultat med hjälp av digitala annonser och SEO. Var medveten om att konkurrensen är tuff och jag skulle vilja påstå att få i Sverige är tillräckligt duktiga på att skapa annonser och material som verkligen ger det resultat du hoppas på. För framgångsrika digitala kampanjer krävs oftast en större budget och att man investerar tiotusentals kronor i att bara testa olika budskap och annonser.
Oavsett storleken på ditt företag så skall du alltid försöka beräkna kostnaden du har för att få in en ny kund.
Om du annonserar i ett rabattkort kan du enkelt räkna ut vad en ny kund kostar. Om det exempelvis kostar 5 000 kr att annonsera och du fick in 100 nya kunder så blir kostnad per kund 50 kr. Om det var så att du sålde till varje ny kund där genomsnittliga förtjänsten var 300 kr. Så betyder det att du hade en total förtjänst per kund på 300–50= 250 kr.
Hos en annons är det svårare att beräkna kostnad per ny kund. Mitt råd är att skapa ett event eller aktivitet som gör att du kan se hur många som kom till det specifika eventet. Exempelvis skulle du kunna anordna en specifik lördag där alla nya kunder får 20 % rabatt och där nuvarande kunder som skrivit upp sig på en lista får 30 % rabatt. Du kan nu enkelt skilja mellan de som sett en annons och de som är dina trogna kunder. På så vis kan du räkna hur många av varje typ av kund som var där och vad kostnaden per ny kund var.
Om man vill marknadsföra till en specifik målgrupp så kan direktmarknadsföring och adresserad direktreklam vara ett bra alternativ. Med smarta databaser kan man väldigt specifikt ta fram kontaktinformation till exakt de man vill nå.
Styrkan i direktmarknadsföring är att man kan bli väldigt specifik. Exempelvis kan man ta fram adressdata på alla hundägare som bor i specifika områden som är nära din butik. Detta gör att man enkelt kan göra ett utskick till alla som verkligen berörs.
Om du har en butik som som säljer kitschiga möbler så kan du välja att göra ett utskick till alla kvinnor mellan 35-60 med medel och hög konsumtionskraft.
Om du säljer kostymer så kan du göra utskick till alla som skall ta studenten i maj.
Om du utför fönsterputs så kan du skapa utskick som erbjuder att prova på abonnemang för fönsterputs i specifika områden specifika veckor. Detta för att du skall slippa köra fram och tillbaka. Istället kan du göra fler jobb i samma område och skaffa dig själv fler nya kunder.
Med direktmarknadsföring är det också möjligt att ta fram telefonnummer och följa upp med telefonsamtal. Ett bra exempel är fönsterputs. Den vecka man gör ett utskick kan man enkelt följa upp med telefonsamtal och exempelvis erbjuda fönsterputs och ett prova-på-erbjudande.
Det jag gillar med direktmarknadsföring och direktreklam är att kostnaden för att skicka ett brev direkt till någons brevlåda är låg. Att ta fram adress ur adressregister, designa utskick, trycka utskick och skicka ut, kostar vanligtvis mindre än porto. Detta beror på att leverantörer samverkar och skapar stordriftsfördelar där du som småföretagare kan ta del av rabatter och smart digitalisering.
Precis som för andra kanaler bör man alltid räkna ut vad kostnaden blir för varje ny kund med direktmarknadsföring och direktreklam. När du gör utskick se alltid till att försöka skapa någon typ av mätning. Detta kan vara en rabatt, att man anmäler sig till något eller att man skall ta med eller fotografera utskicket.
Om du väljer att använda telemarketing efter ditt utskick så kommer det vara enkelt för dig att beräkna kostnad per kund. I mitt exempel med fönsterputs så kan man beräkna exakt per område vad varje kund kostade och för den riktigt flitiga så kan man ta fram ungefärlig livsinkomst per kund. Om du vet att varje fönsterputsabonnemang varar ca 1,5 år så kan du räkna ut inkomst per ny kund och beräkna om din kampanj är lönsam.
Jag hoppas att denna artikel har gett dig ökade insikter och tips på hur du skall tänka när du skapar marknadsföringskampanjer för att få nya kunder. Kom ihåg att tänka på följande
Lycka till med din marknadsföring