Direktmarknadsföring
Idag använder företag olika kanaler för att marknadsföra sig på. Eftersom den digitala världen är otroligt närvarande fokuserar många företag helhjärtat på reklam online. Det kan handla om reklamutskick via e-post, annonsering på social media och TV-annonsering. Men med den snabba utvecklingen av digitalisering, glöms direktreklam bort. Eller? Vi anser att direktreklam är mer relevant nu än någonsin, här är varför.
Man har gjort otaliga mätningar och forskningar kring huruvida direktreklam har bra avkastning eller inte. Avkastningen för investeringar gällande direktreklam har visat sig så hög som 29 %, vilket gör att direktreklam hamnar på tredje plats efter reklamutskick via e-post och social media. Social media vann undersökningen med endast en procent. Något som tydligt indikerar på att direktreklam är mer levande än du kanske trodde.
Eftersom varje person idag använder olika kanaler, gäller det att nå ut till dina kunder via flera marknadsföringssätt. Det är dumt att begränsa sig till endast en kanal eftersom du då går miste om en hel del potentiella kunder. Smartast är att kombinera direktreklam med annonsering i sociala medier, som på Instagram eller genom Facebook-annonser. Det går även att skapa en kampanj som förenar både direktreklam och exempelvis en rabattkod som leder personen vidare till deras sociala kanaler.
För att veta vem du ska skicka din direktreklam till behöver du först göra en kartläggning över din målgrupp. När du använder kanaler som Facebook och Instagram är det enkelt att göra en kartläggning av dina kunder och besökare, det finns flera program som ger en lättöverskådlig statistik. Men hur fungerar det med direktreklam? Med hjälp av data från exempelvis Optimal Kommunikation, så kan du ta fram relevanta adresslistor. Genom detta verktyg kan du enkelt ta reda på hur många som bor i ett område, vilken åldersgrupp som främst är representerad och mer relevant fakta.
För att du ska kunna mäta den respons du får genom din direktreklam behöver du planera din strategi. Ett sätt är att bifoga en slags kod eller adress som leder besökaren till en plats online. Där kan du ha koll på vilka som går in via din direktreklam och vilka som kommer in från andra kanaler.
Som vi var inne på i början av texten är sociala kanaler idag ett av de mest använda sätten att marknadsföra sig på. Detta gör att fler företag slutar med direktreklam. När fick du senast ett intressant brev i brevlådan? Det har gjorts mängder av undersökningar som visar att direktreklam faktiskt får mottagaren att stanna upp och ägna en tid åt reklamutskicket. Till skillnad från exempelvis reklamutskick till din e-post (som de flesta bara lägger i ”papperskorgen” utan att öppna), är ett riktigt brev (gärna med handskriven adress) något som fångar intresset.
En given konsekvens av att alla idag använder datorn och mobilen till att kommunicera, är att riktiga brev inte längre används i syfte att kommunicera. Detta innebär dock inte att folk inte längre älskar att få ett brev i brevlådan. När du börjar med direktreklam kommer personen som får reklamen att lägga mer tid på innehållet än vad de gör när de scrollar i sin mobil. Det är ett säkert sätt att fånga kundens uppmärksamhet.
Människan har fem sinnen som ständigt används. Dessa är syn, hörsel, känsel, smak och lukt. När reklam skickas ut online används bara synen (eventuellt även hörsel). När du skickar ut direktreklam i brevlådan använder mottagaren syn, lukt och känsel. Detta fångar uppmärksamheten betydligt bättre och engagerar personen. Du kan som annonsör vara kreativ med val av papper och tillhörande intryck.
När du skickar ut direktreklam behöver du inte oroa dig över att personen i fråga ska radera posten direkt. De allra flesta tar in sin post och sorterar breven. Eftersom fysiska brev inte är så vanliga idag brukar många därför gå igenom även reklamutskick och läsa igenom vilket budskap de vill tillföra.
En av de riktigt stora fördelarna med direktreklam är att fysisk post tenderar att stanna kvar i hemmet. Särskilt om du har med en rabattkod eller liknande. Du har säkert själv fått direktreklam från en snabbmatsrestaurang med ett erbjudande, exempelvis ”2 Big Mac för priset av 1”.
Den här sortens reklam brukar man inte slänga, utan fästa på kylskåpet tills dagen kommer. Nu kanske inte just du skickar ut rabatterade priser på hamburgare. Men oavsett vilken verksamhet du har kommer direktreklamen göra att kunden känner igen din logga, ditt budskap och inte minst vad du erbjuder. När dagen väl kommer som det är dags för dina tjänster, kommer kunden att minnas dig.
Idag skickar många företag ut sin reklam via e-post eller genom annonser på Instagram. Detta gör att man begränsar sig till endast en målgrupp, en yngre. Den äldre målgruppen använder inte mobil och dator i samma utsträckning. Dock har alla en postlåda, både ung som gammal. När du skickar ut direktreklam når du alltså alla målgrupper. Sedan kan du naturligtvis ändå kombinera med annonsering på sociala kanaler.
Direktreklam behöver inte vara ett papper. Varför inte vara kreativ och leka lite med din reklamidé? Vissa företag skickar ut humoristisk direktreklam eller ”byggsatser”. Exempelvis var det ett företag i USA som jobbar med säkerhetslösningar mot inbrott, som gjorde en riktigt kreativ kampanj med direktreklam. De skapade ett reklamutskick som efter att det puttats in under ytterdörren vek upp sig som en låda. Deras direktreklam pryddes av texten ”Att bryta sig in i ditt hus är lättare än du tror”. Nåja, så extrem behöver man inte vara, men det finns mycket att vinna på att vara lekfull och kreativ.
Det finns reklam och reklam. Många företag lägger inte tillräckligt mycket kreativitet i sin direktreklam utan skickar endast ut ett tråkigt papper med text och priser. Försök istället skapa något som får mottagaren att skratta och haja till. Då är chansen väldigt mycket större att hen kommer berätta om reklamen för sina vänner och du kan få användning av den eftertraktade ”Word-of-mouth”-marknadsföringen.