Marknadsföring
Mäklare arbetar på olika sätt och med olika tillvägagångssätt, men något alla framgångsrika mäklarfirmor har gemensamt är en välutformad marknadsföringsstrategi. Inom fastighetsbranschen är marknadsföring och förmågan att nå ut A och O. Både då det kommer till att marknadsföra objekt till salu och att hitta nya potentiella kunder och leads. I denna text har vi samlat ihop tio smarta tips för mäklare som vill lyckas med sin marknadsföring.
Det första du behöver göra är att identifiera din målgrupp. Beroende på vad marknadsföringen syftar till kan den rikta sig till olika personer som köpare eller säljare. Detta steg kan vara tidskrävande, särskilt i början då du inte känner till din målgrupp så väl. Men den mäklarfirma som har tillgång till ett bra verktyg för segmentering kan spara tid och pengar då utskick ska utformas. Segmentering hjälper till att identifiera och urskilja målgruppen så att marknadsföringen riktas precis dit den ska. Du kan segmentera efter flera olika parametrar såsom adress, ålder, kön, familjestorlek och våningsplan.
Det är viktigt att du sätter upp tydliga mål för vad du vill att din marknadsföringsstrategi ska uppnå. Det är genom målen du kan mäta data för att se om strategin fungerar. För mäklare kan dessa mål handla om önskade försäljningssiffror eller hur många individer som svarat på en viss kampanj. Dessutom behöver du säkerställa att du han en unik identitet som särskiljer dig från andra mäklarfirmor och gör att du sticker ut. Detta bygger ditt varumärke och gör din mäklarfirma mer välkänd och därför ”Top of Mind” för framtida kunder.
Precis som vid utformningen av strategier, gäller det att hålla koll på vilka faktorer som kan komma i vägen för att du når dina mål. Inom mäklarbranschen utgörs dessa hot oftast av andra mäklarfirmor verksamma i samma område. Genom att se över deras marknadsföringsstrategier innan du börjar bygga din egen, och utvärdera vad som fungerar bra och mindre bra, kan du undvika att du gör misstag eller slösa tid på sådant som inte fungerar.
Varje strategi behöver en budget, och varje budget behöver vara organiserad och realistisk. Självklart vill du sikta mot stjärnorna när det kommer till att lansera din mäklarfirma, men du måste se till att du har de resurser som behövs för för marknadsföringen. Dessa får inte på något sätt äventyra verksamheten.
Det är viktigt att jobba brett med din marknadsföring för att sprida medvetenhet om verksamheten. Det innebär att du gärna ska vara aktiv genom flera kanaler samtidigt. Exempel på populära medium för mäklare är:
För att sticka ut i mängden behöver du en nisch som särskiljer en och gör ens mäklarfirma speciell. Detta kan vara i princip vad som helst, och behöver inte vara direkt kopplat till verksamheten eller affärerna. Om du exempelvis verkar i en mindre stad, och som grundare själv kommer från trakten, kan du använda detta för att knyta an till din målgrupp.
Genom att sätta upp en tidsplan för din marknadsföringskampanj kan du enklare mäta dess framgångar. Ett exempel på tidsplan kan vara att du tänker fortsätta med en viss typ av marknadsföring till ett särskilt datum för att sedan utvärdera hur bra denna typ fungerat.
Inom tidsplanen ska du även sätta upp delmål som gör kampanjer lättare att kontrollera. Det blir då tydligt om du uppnått ett särskilt mål inom ramen för den tid du tänkt dig, eller om du helt enkelt måste jobba bredare eller på andra sätt för att nå din målgrupp.
För att förstå huruvida en marknadsföringskampanj fungerar måste du testa den. Det innebär att du mäter från kampanjens början (exempelvis utskicket av ett visst informationsblad) till resultatet (exempelvis mängden nya kunder). Detta är av största vikt för mäklare som behöver veta att deras kampanjer faktiskt resulterar i värdefull interaktion och riktiga affärer.
Det räcker dock självklart inte att bara mäta och hålla koll på kampanjerna: du behöver också se över vad som varit framgångsrik och inte. På detta sätt kan du lära dig av dina egna data och anpassa marknadsföringen för att förstärka genomslagskraften.