Direktmarknadsföring

Utskick

Marknadsföring

Smart segmentering – så når ni fram med ert utskick

Daniel Nilsson

Smart segmentering – så når ni fram med ert utskick

Smart segmentering handlar om att nå fram till rätt person. Det finns många olika sätt att segmentera. Kanske vill ni att ert utskick ska hamna i brevlådan hos de som snart ska ta studenten? Eller hemma hos de som precis har fått barn och bor i en bostadsrätt? För att ert utskick ska nå precis rätt gäller det att segmentera smart och att ha superexakt information.



Direktmarknadsföring måste vara exakt för att vara effektiv. Med hjälp av smarta lösningar och smart segmentering så når ni snabbt fram exakt till den ni vill. När ni vet vilka ni vill nå så gäller det såklart att få fram adresserna till just dessa personer – att köpa ett adressregister kan faktiskt vara ganska klurigt. Här kommer en trestegsraket för er som vill att ert utskick ska hamna exakt rätt med smart segmentering:


1. Hitta era kunder med samma behov

Smart segmentering handlar om att nå de kunder som det är mest effektivt för er att vända er till. Det finns många olika sätt att segmentera er kundbas på. Ofta handlar det om att titta på kundernas behov, de kunder som har samma behov ingår ofta i samma segment. Ofta tittar man på saker som geografi eller demografi när man segmenterar.


När det gäller geografi så har kunderna såklart olika behov. Det är ju till exempel inte så smart att göra ett utskick med varma vinterkläder till personer som bor söderut, eller sommarklänningar till någon i norr. För att bli ännu mer precis så kanske ni vill göra ett utskick med ”kläder för alla väder” till de som bor i de delar av Sverige där det faller mest nederbörd? Inom begreppet demografi ryms ju saker som ålder, kön, inkomst, yrke, utbildning, nationalitet, religion med mera. Detta är ett väldigt vanligt sätt att segmentera en marknad men det finns många andra faktorer att tänka på när det handlar om riktigt smart segmentering.


2. Smart segmentering

Så hur gör man då för att segmentera smartare? Med smarta lösningar kan man filtrera på saker som ålder, kön, boendeform, storlek på bostad, antal rum, postort, kommun, barn/inte barn, konsumtionskraft etc.


Kanske är ni intresserade av att nå de som ska konfirmeras eller varför inte hundägare i en bostadsrätt som bor på våning två? Hundägare i allmänhet brukar vara ett populärt segment. En annan grupp som många vill nå med direktutskick är vd:ar i tillverkningsbolag. Ni kanske vill nå villaägare som äger villor byggda år 1930? Eller varför inte fritidshusägare – en annan mycket populär målgrupp. Likaså är andra boendeformer ett vanligt sätt att segmentera: villa, bostadsrätt, hyresrätt, lantbruk eller skogsfastighet.


Det är också vanligt att titta på konsumtionskraft när det kommer till smart segmentering. Smart segmentering handlar alltså om att hitta de parametrar som göra att ert utskick hamnar precis där det ska hamna och ingen annanstans.



2. Nå fram rätt med rätt adressregister

För att nå fram med ett utskick så behöver du såklart adresser till det segment du till nå. Idag är det viktigt att följa riktlinjerna i den nya dataskyddsförordningen GDPR när ni som företag hanterar personuppgifter. När det handlar om en databas för direktmarknadsföring så behöver ni kanske kunna hantera saker som tvillingdata, registertvätt, registervård, urval av nuvarande kunder och potentiella nya kunder? Tvillingkunder till de kunder ni redan har är av förklarliga skäl ett populärt segment. En annan populär grupp är grannarna till dina befintliga kunder – man ska aldrig underskatta word of mouth-metoden, när snacket går om era produkter eller tjänster så är chansen stor att ni får fler kunder på detta sätt. Oavsett så är ett korrekt adressregister A och O för att ert utskick ska nå fram.


När du fått kläm på ovanstående kan du vara ganska säker på att utskicket hamnar i rätt brevlåda. Och som du säkert vet så är direktmarknadsföring som mest effektiv när det hamnar rätt – så det här är viktigt för er som väljer att satsa på utskick.


På Optimal kommunikation har vi lång erfarenhet av att arbeta med direktreklam och vi kan hjälpa er med smart segmentering och att skapa målgrupp och utskick. Vi har dessutom Sveriges mest avancerade databas för direktmarknadsföring där ni kan lägga in er data och få fram adressregister till exakt de ni vill nå. Vi har hjälpt många stora och små företag med direktmarknadsföring och har många nöjda kunder, här hittar du några av dem.



Daniel Nilsson

Daniel har startat och utvecklat flera framgångsrika företag och kommer från en entreprenörsfamilj. Hans morfar startade hälsobutik på 50-talet, mamma har startat en BodyShop, hundpensionat och drivit en camping.