Marknadsföring

Inbound marketing – En nybörjarguide

Daniel Nilsson

Inbound marketing – En nybörjarguide

Inbound marketing är en marknadsföringsmetod som används till att locka lojala kunder till ditt företag. I korthet handlar det om att anpassa dig till din målgrupps behov. Metoden kan beskrivas som marknadsföring med skräddarsytt innehåll som är anpassat för kunden. Motsatsen kallas outbound marketing och är en metod där man med hjälp av kampanjer skickar ut information till kunder som inte nödvändigtvis är relevant eller engagerande för dem. Med inbound marketing kan du enklare förstå din kundgrupp direkt och på sätt hjälpa dem lösa deras problem. Inbound marketing bygger på tre grundläggande principer: attrahera, engagera och konvertera.

Attrahera

Det första steget i inbound marketing är själva attraktionen, vilket innebär att du lockar de kunder som kan tänkas vara intresserade av just din verksamhet. När du attraherar målgruppen är det viktigt att du skapar en bra grund av tillit som gör att kunderna inte bara blir attraherade, utan även intresserade av att bygga en relation.

Engagera

Nästa steg är att engagera de individer du attraherat. Här ska du presentera lösningar, idéer och tankar som ligger i linje med kundernas värderingar och behov. Det är i detta stadie du väcker ett intresse hos kunden och får dem att vilja gå vidare i köpprocessen.

Konvertera

När du väl lyckats med att engagera besökare till din hemsida är det dags att konvertera dem. Med andra ord vill du dina besökare att gå från att vara en potentiell kund till att bli en potentiella leads. För att konvertera besökare behöver du deras kontaktinformation, oftast deras e-postadress. För att besökare ska vilja lämna ut den behöver du i regel erbjuda dem något i gengäld, exempelvis prenumeration på nyhetsbrev, en gratis provperiod eller något annat.

Strategier för en framgångsrik inbound marketing

De tre stegen för inbound marketing kan låta enkla, men hur skapar du egentligen en framgångsrik strategi som utnyttjar potentialen till fullo?

Det finns olika strategier för alla tre steg. De tre delarna tillsammans kan presenteras som ett hjul där de ger varandra drivkraft att röra på sig. När delarna fungerar bra får hjulet fart och målet med inbound marketing uppnås: tillväxt.

Attraherande strategier

De attraherande strategierna är det första steget. Här behöver du arbeta med exempelvis blogginlägg, texter och SEO.

Genom att använda SEO för att attrahera kunder med specifika sökord som intresserar dem ökar du chansen att de hittar ditt företag på nätet. Du behöver därför först och främst lära känna din kundgrupp, identifiera vad som är viktigt för dem och därefter ta reda på vad de söker efter på nätet. Förutom innehållsskapande och SEO finns det andra grundläggande principer att arbeta med inom inbound marketing:

  • Sociala media. Skapa ett större engagemang och bättre interaktion med målgruppen genom en starkare närvaro på sociala media.
  • E-postmarknadsföring. Bygga och underhålla befintliga e-postlistor för att enklare kunna skicka ut relevant och målgruppsanpassat innehåll och marknadsföringsbudskap direkt till potentiella och köpstarka kunder.
  • Landningssidor och konvertering. Skapa nya samt optimera befintliga landningssidor för att konvertera besökare till potentiella kunder, till exempel genom att erbjuda dem någon typ av värde mot deras kontaktinformation. Det skulle bland annat kunna vara ett intressant nyhetsbrev.
  • Leadnurturing. Fortsätta ge värde till potentiella kunder över en längre period, exempelvis genom att skicka relevant innehåll och information.
  • Analys och anpassning. En av de viktigaste delarna av marknadsföringssatsningar är efterarbetet, att analysera och eventuellt anpassa kampanjer och satsningar för att bättre förstå vad som fungerar och vad som behöver förbättras.

Engagerande strategier

Syftet med att skapa engagerande strategier är att kunden ska bli informerad om vilket värde han eller hon kan få av att bli en lojal kund. Strategin bygger därför på att göra informationen tillgänglig för potentiella kunder. En bra strategi för att engagera kunder är exempelvis inbound telemarketing, det vill säga telemarketing som är personlig kundanpassad. Det är även viktigt att fokusera på själva lösningen, alltså hur en viss produkt eller tjänst kan lösa ett problem som kunden står inför, snarare än själva produkten i sig.

Konverterande strategier

De konverterande strategierna representerar allt det som får en befintlig kund att vilja stanna kvar hos företaget och dessutom rekommendera det till andra. Exempel på verktyg som visat sig framgångsrika är bland annat chattrobotar, en välfungerande kundtjänst och frågeformulär där kunden kan dela med sig av sina erfarenheter. Det finns flera olika lösningar som kan fungera som glädjeskapare och en bra utgångspunkt är att fokusera på att kunden alltid ska känna sig hörd.

Fördelar med inbound marketing

Genom inbound marketing kan företag optimera sin marknadsföring och därmed växa snabbare. Det finns dessutom fler fördelar för företag som använder inbound marketing jämfört med andra marknadsföringsstrategier.

Kostnadseffektivt

Att segmentera sin målgrupp och skapa fokuserat innehåll behöver inte vara dyrt. Det är till och med möjligt att spara pengar eftersom det krävs färre utskick då innehållet är skräddarsytt för mottagaren. Dessutom gör den kontinuerliga återkopplingen från kunderna att företag enklare kan anpassa och optimera sin marknadsföring och sina produkter löpande. På så sätt kan de bli ännu mer konkurrenskraftiga gentemot företag som verkar i samma bransch.

Skapar starkare kundrelationer

Inbound marketing bygger till mångt och mycket på att man lägger fokus på sina kunder, vilket de tydligt märker. Det är känt sedan länge att kunder vill känna sig hörda av de företag som de väljer att handla från. De vill kunna identifiera sig med företaget och uppleva att de har makt att påverka delar av verksamheten. Inbound marketing visar tydligt kunderna att deras åsikter och tankar är högt värderade, något som hjälper till att stärka relationen mellan kund och företag. På så vis blir den tillväxt som skapas inte bara tillfällig utan består över tid.

Daniel Nilsson

Daniel har startat och utvecklat flera framgångsrika företag och kommer från en entreprenörsfamilj. Hans morfar startade hälsobutik på 50-talet, mamma har startat en BodyShop, hundpensionat och drivit en camping.